Hem » Galleri » Vallhamraskolan

Vallhamraskolan

Delvis öppna ytor med forum

Vallhamraskolan i Partille är ombyggd för hundra miljoner. Det här huset är för årskurs 4-6. De traditionella klassrummen och korridorerna har kompletterats öppna arbetsarenor med gradäng och Fatboykuddar.

Vallhamraskolan årskurs 4-6 i Partille

Det stora trapphuset har öppnat upp och integrerats med korridoren.

Skåpen blev man inte av med men de är åtminstone

Skåpen har man inte blivit av med men de är snygga och inbyggda i väggarna.

image

Huset erbjuder mänga olika arbetsmiljöer. Stora rum, små rum…

image

…sitta högt, sitta lågt…

image

…sitta mjukt och skönt

image

Linda och Camila är våra guider och berättar med stor inlevelse om hur de utvecklat arbetet sedan de startade upp i de nya lokalerna.

Traditionella klassrum och studiehall. Stora grupprum för upp till 16 elever. I studiehallen finns flyttbara sektioner som kan bilda en amfiteater. Bananen. Trappan är även läktare. Allt är klätt med textila golv som dämpar ljudet och får oss att röra sig på ett lugnare sätt. Dammsuger två gånger i veckan vilket fungerar bra. Trots det funderar man på att komplettera med glasskärmar mellan skåpen och studiehallen då det stör när en hel klass är vid sina skåp. Rummen är utrustade med olika möbler för varierat arbete. Höga och låga bord och stolar. Mjuka soffor. Fatboys-kuddar. Väggarna är rena från affischer – en medveten idé som bygger på att inget klassrum skall tillhöra någon klass och att det skall vara en tren och lugn arbetsmiljö.

Två elever delar på en PC. De förvaras i kassaskåp. Man har Unikum, Goole Apps och samarbetar med Lin Education i IT. Multimedia finns i alla större rum.Elevskåp från årskurs 4. Snygga, traditionella men inbyggda, eleverna älskar sina skåp. Vaktmästaren har byggt ett vägsträckor för dem som inte vill ha ytterkläder i skåpet. Inga uteskor inne.

Om pedagogiken
Struktur viktigt. Tydlighet och enighet vid mottagandet om årets fyror. Jenny och Camilla är noga sampratade med kollegorna i laget. Samma regler för alla barn. Alla lärare säger samma sak. Det går inte att släppa ut elever i en studiehall utan att noggrant ha gått igenom Tydlighet och struktur är bra för alla. Det som är bra för barn i behov av särskilt stöd är bra för alla.

Fokusområden – trygg, rolig och lärorik
Mentorsindelning – ses varje morgon 8.00-8.20
Flexibla undervisningsgrupper
Ämnesintegrering
Resetema – hemklassrummet är en flygplats. Gruppen ger sig ut på en resa.
Individualiserad undervisning och redovisning.
Stationssytem där grupper går mellan olika pedagoger.
Synliggör förmågor i det ämnesintegrerade arbetet.
Varje resa blir en pedagogisk planering i Unikum. Barnen utvärderar först, sedan läraren


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: