Fler bilder hittar du här
http://www.rosanbosch.com/en/project/vittra-school-telefonplan
I stället för traditionella klassrum med skrivbord och stolar , rymmer Vittraskolan på Telefoplan i Stockholm ett jätteisberg med en biograf , en plattform och utrymme för avkoppling och rekreation. Här erbjuds många olika typer av lärandesituationer . Den svenska fria skolorganisationen i Vittras nya skola har en fysisk utformning som främjar organisationens pedagogiska metoder och principer .
När den nya Vittra skolan ” Telefonplan ” bildades i Stockholm , Rosan Bosch har skapat skolans inredning , inklusive skräddarsydda möbler . Inredningen kretsar kring Vittras pedagogiska principer och fungerar som ett pedagogiskt verktyg för utveckling.
Vittra sätter hög prioritet på att utveckla nya metoder för undervisning och samspel som grund för pedagogisk utveckling . Istället för en konventionell klassrums undervisning undervisas eleverna i grupper anpassade till deras nivå och utifrån skolans pedagogiska principer om ” vattenhålet ” , ” show – off ” , ” grottan ” , ” lägerelden ” laboratoriet ” .
Vittra Telefonplan använder medvetet sin inredning som ett sätt att utveckla skolan och dess pedagogiska principer . Rosan Bosch har använt utmanande möbler , inlärningszoner och plats för den enskilde eleven för att underlätta differentierad undervisning och lärande i en skola där det fysiska rummet är en av de viktigaste verktygen för pedagogisk utveckling . Istället för en klassisk skrivbords – och – stol installation , till exempel , ett gigantisk isberg som har en biograf, en plattform och utrymme för avkoppling och rekreation erbjuder många typer av lärandesituationer, medan flexibla labb ger möjligheter till att fokusera på särskilda teman och projekt .
På Vittra Telefonplan har man arbetat aktivt med inredningen för att integrera digitala medier och metoder . På Vittras skolor är bärbara datorer barnens viktigaste verktyg – oavsett om de arbetar sittande , liggande eller stående.